АДАПТАЦІЯ ПЕРШОКУРСНИКІВ: РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ БАТЬКІВ ТА СТУДЕНТІВ

Проблема адаптації особистості до нових умов життя є надзвичайно актуальною. Успішна адаптація першокурсників до життя та навчання у коледжі є підґрунтям подальшого розвитку кожного студента як особистості та майбутнього фахівця.

Адаптація першокурсника полягає в здатності відповідати вимогам і нормам навчального закладу, а також в умінні розвиватися в новому для себе середовищі, реалізувати свої здібності та потреби, не вступаючи із цим середовищем у протиріччя. Тому логічною є поява дезадаптації у багатьох студентів, в одних вона короткотривала, а у декого може затягнутися.

Причиною труднощів для студента можуть бути й нові умови життя, первинна соціалізація у коледжі. Разом з присвоєнням статусу студента молоді люди зіштовхуються з такими проблемами, як нова система навчання, взаємостосунки з одногрупниками та викладачами, соціально-побутові умови, самостійне життя в нових, можливо незнайомих до цього їм умовах, недостатні знання структур і принципів роботи навчального закладу та можливість для самореалізації у творчості, науці, громадському житті, спорті. Крім цього, виникають протиріччя та труднощі в становленні самооцінки, самосвідомості та формування образу ,,Я’’.

Неадаптованість проявляється в неадекватному розумінні ситуації, у способі дій, який підвищує несприятливість та загрозливість ситуації. Ознаками так званої дезадаптації є стан напруженості і фрустрації (почуття неподолання труднощів або проблеми), зниження активності студентів у навчанні, втрата інтересу до громадської роботи, погіршення поведінки, невдачі на першій сесії, а в ряді випадків – втрата віри у свої можливості, розчарування у життєвих планах.

Серед емоцій, характерних для періоду адаптації, відмічають внутрішню напругу, невпевненість у власних силах та емоційну насиченість подіями. Спостерігаються труднощі зосередженості, підвищена тривожність та порушення сну. Відбувається перегляд власної самооцінки. Може спостерігатися стресовий, чи, навіть, кризовий стан, першокурсника. Такий стан можна назвати нормою, але якщо він швидкоминучий і незатяжний. Усе це призводить до психічного перевантаження, яке власне і знижує адаптативні можливості і, як наслідок, сприяє порушенню психічного здоров’я особистості.

Перший рік навчання є дуже важливим тому, що в цей час у студента відбувається багато емоційно-особистісних і когнітивних змін – нерідко кількість цих змін перевищує ту, яка припадає на весь період навчання у коледжі. При успішній адаптації особистість отримує можливість до максимально успішної самореалізації без надмірних зусиль.

Адаптація це не лише неминучий, а і необхідний процес, протягом якого відбувається  визнання тих необхідних змін, які відбуваються у самосвідомості особистості в процесі засвоєння нових видів діяльності і спілкування.

Загальні рекомендації батькам студентів нового набору щодо адаптації

Шановні батьки,  адаптація студентів першого курсу до освітнього процесу закладу вищої освіти – процес суперечливий і складний, але закономірний і необхідний. Ваші діти набули нового статусу студента. Саме на цьому етапі дуже багато залежить від викладачів, але не менше залежить і від Вас батьків. На нас покладається найвідповідальніша місія – підтримати, навчити, виховати. Для одних студентів процес входження в колектив студентів і звикання до нових умов навчання проходить легко і невимушено, майже непомітно. У інших виникають труднощі як у навчанні, так і у спілкуванні. Дуже важливим є те, щоб через труднощі та невдачі не зник інтерес до навчання

Бути мудрими батьками для підлітка завжди було складно. У підлітковий період слід бути особливо уважними до підростаючої людини і до вибору методів її виховання. Численні дослідженні в різних країнах світу доводять, що найголовніше у ваших взаєминах з дитиною – взаєморозуміння. Щоб його встановити, ми батьки маємо:

-  спілкуватися на «рівних»;

-  цікавитися думкою дитини (прислуховуватися до її порад);

-  цікавитися планами дитини та враховувати їх;

-  звертатися до дитини за допомогою в чому-небудь (таким чином,  ви дасте дитині можливість побачити, наскільки вона важлива і потрібна);

-  схвалювати її позитивні вчинки;

-  просити вибачення, якщо ви не праві;

-  звертати якомога більше уваги на дитину та її проблеми (приділяти хоча б 15 хвилин щодня для спілкування з дитиною, в цей час ви не повинні займатися іншими справами);

- тілесний контакт 2-3 рази на день (обнімайте дитину, беріть її за руку  гладьте по спині і т.д.)

-  проявляти ініціативу і не таїти образ.

Підтримуйте впевненість дітей у собі, у своїх силах, у тому, що навіть за певних недоліків (які є у кожного) у них є свої незаперечні достоїнства. Стратегія батьків - сформувати у дитини позицію впевненості: «Все залежить від мене, в мені - причина невдач чи успіхів. Я можу домогтися багато чого і все змінити, якщо зміню себе ».

Загальні рекомендації студентам нового набору щодо адаптації

Шановні юнаки та дівчата! Не очікуйте опіки, натомість розраховуйте на дружню підтримку оточуючих, яка надасть Вам відчуття рівності, потрібності та незалежності, тому:

* Зверніться за допомогою до старших для того, щоб вільно орієнтуватися на території коледжу;
* Не допускайте зайвої опіки, намагайтесь стати самостійним в обслуговуванні;
* Прагніть виконувати посильну і цікаву роботу, підтримуйте охайність і порядок на робочому місці в коледжі, у гуртожитку;
* Активніше добивайтесь отримання потрібної Вам інформації та нових знань;
* Не створюйте емоційну напругу у відносинах із одногрупниками, намагайтесь завжди бути приязним і доброзичливим;
* Змістовно проводьте свій вільний час із іншими студентами, набувайте хороших друзів;
* Будьте оптимістом, вірте у свої можливості і пам’ятайте, що Ви потрібні іншим людям;
* При виникненні непорозумінь зверніться до куратора, психолога чи адміністрації коледжу. Ми вам з радістю допоможемо!;
* Радійте кожному дню, проведеному в Ужгородському музичному фаховому коледжі ім. Д. Є. Задора, адже цей період – неповторний!

Шановні студенти! Щиро вітаємо Вас з початком нового навчального року! Нехай Ужгородський музичний фаховий коледж ім. Д. Є. Задора стане для Вас рідною домівкою, а роки навчання – найщасливішими у житті!

Успіхів Вам! Нових досягнень! Вірних друзів!

 

Практичний психолог

Папп Еніка Йосипівна